V České republice se začal více šířit druh phisingu, tzv. vishing – což je jedna z metod sociálního inženýrství užívaná útočníky v rámci kybernetické kriminality. Vishing spočívá v oklamání konkrétní oběti pomocí telefonního hovoru, kdy cílem pachatele je vylákání různých informací, které mohou být následně zneužity (informace k platební kartě, bankovnímu účetnictví apod.). V těchto případech pachatelé dokáží napodobit prakticky jakékoliv telefonní číslo a mohou se vydávat například za oficiální pracovníky různých finančních institucí (např. pracovníky klientské linky banky). Např. pod legendou napadení účtu a nutnosti rychlého převodu peněz na jiný zabezpečený účet z důvěřivé oběti telefonicky vylákají informace o platební kartě a znění příchozí potvrzovací SMS zprávy. Oběť až následně zjistí, že byla podvedena a okradena, protože odsouhlasila převod finančních prostředků z vlastního bankovního účtu. Pachatele vzhledem k přeshraničním převodům finančních prostředků je často obtížné odhalit. Podvodná jednání jsou stále sofistikovanější a pro laickou veřejnost obtížně odhalitelná.
Přiložené soubory
- leták phishing.pdf 3.96 MiB
- leták vishing.pdf 3.77 MiB